La empresa de la mujer de De Vido comenzó a perder plata cuando su marido dejó el poder

Contexto

El ex ministro de Planificación, Julio De Vido, fue uno de los funcionarios más polémicos y cuestionados de la administración Kirchner. Estuvo a cargo de una de las carteras más poderosas, que manejó fondos millonarios y encargó múltiples licitaciones. Las irregularidades en los manejos de esos recursos derivó en múltiples causas judiciales. Por una de ellas, De Vido está preso desde hace meses, al igual que muchos de sus colaboradores.
En paralelo, la mujer de De Vido, Alessandra Minnicelli, creó varias empresas y ganó visibilidad mediante la organización de congresos y la prestación de servicios de consultoría.
La investigación consta de dos notas, de las cuales presento la últma de ellos. La inquietud inicial surgió al ver el crecimiento de los negocios de Minnicelli en el sector privado. Luego de tener en cuenta las conductas cuestionables de De Vido, se me ocurrió que posiblemente el ministro de Planificación había quizás favorecido los negocios de su mujer. Inicié en ese momento un trabajo de búsqueda con diversas fuentes. Obtuve un dato que me sorprendió de Yacyretá: la empresa había destinado recursos a la participación en eventos organizados por la fundación de Minnicelli. En otros términos: una empresa controlada por su marido había destinado recursos públicos al negocio de Minnicelli.
Más me llamó la atención cuando obtuve un documento oficial de la empresa Nucleoeléctrica Argentina Sociedad Anónima, también bajo la responsabilidad de De Vido, en donde decía que participarían en un congreso organizado por Minnicelli a pedido expreso del Ministerio que manejaba su marido.
Con Cristina Kirchner fuera del poder, decidí continuar la investigación para intentar corroborar cuál había sido el efecto del alejamiento del poder de De Vido en los negocios de Minnicelli. Para eso obtuve los balances de su principal compañía y los analicé. El resultado fue elocuente: por primera vez en un período completo desde su creción, Fonres había perdido dinero en 2016, el primero en que su marido ya no era funcionario.

Metodología

Entre las fuentes utilizadas para esta investigación se encuentran el Boletín Oficial de la República Argentina, diversos boletines provinciales y los balances de la Inspección General de Justicia y la Comisión Nacional de Valores.

Del Boletín Oficial se utilizó la sección 2 del sitio. Allí se publican las sociedades que se crean y cualquier tipo de modificación relacionada a ellas. Estos cambios se agrupan bajo el nombre de “Avisos comerciales”. Un ejemplo de ellos son las modificaciones de sedes y las resoluciones de asamblea con la designación de las autoridades.

Para encontrar los datos referidos a la sociedad de la esposa de De Vido se recurrió a la sección “Búsqueda Avanzada” del Boletín Oficial para lograr localizar los documentos relacionados con la sociedad:

Luego de buscar por el nombre de la sociedad, se revisaron los avisos comerciales para chequear las últimas modificaciones societarias:

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Inversión del Estado, provincia por provincia

Contexto de la investigación

Los gobiernos argentinos muestran una polémica tendencia a favorecer con recursos públicos a las provincias de donde viene el Presidente. En los años ‘90, La Rioja recibió más fondos por habitante que otros distritos de manera sistemática, y entre 2003 y 2015 Santa Cruz, el distrito desde donde el matrimonio de Néstor y Cristina Kirchner se catapultó a la política, también fue notablemente más beneficiado que el resto.
Sobre la base anterior, decidí comenzar a investigar los números del Gobierno de Cambiemos, con la intención de corroborar si continuaba la tendencia de las últimas décadas o se había modificado.
La administración de Mauricio Macri propuso desde el primer momento en términos públicos una mirada federal. Eso se tradujo en el envío de más fondos a todas las provincias, algo que fue reconocido por los Gobernadores. Sin embargo, el análisis de ciertos números que no son públicos de la ejecución del presupuesto nacional mostraron que Buenos Aires, gobernado por María Eugenia Vidal, una de las figuras más importantes del oficialismo, era largamente favorecido en la distribución de recursos públicos.
En paralelo, Santa Cruz, gobernador por el kirchnerismo, obtuvo menos fondos.

Metodología

El trabajo fue acompañado por una visualización interactiva hecha por el equipo creativo del diario y por LA NACION DATA.

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El detrás de escena de la investigación sobre los Juegos Olímpicos de la Juventud

INVESTIGACIÓN: La Ciudad desembolsará más de $8000 millones en los JJ.OO. de la Juventud

La investigación se realizó en el lapso de tres meses. En junio comenzamos a realizar un relevamiento de todas las contrataciones vinculadas a los Juegos Olímpicos de la Juventud que se registraban en el sistema electrónico de Buenos Aires Compras (BAC). Esto lo complementamos con las cuatro bases de datos publicadas en el portal Buenos Aires Data: Convenios Marco, Órdenes de Compra cerrada y Órdenes de Compra Abierta.

Captura del sistema electrónico Buenos Aires Compra

Sin embargo, la información tenía registros repetidos entre las bases, la unidad ejecutora estaba mal descrita, la información estaba incompleta y desactualizada, la unidad monetaria no estaba unificada y no había rastro de aquellas compras que figuraban por fuera de la Unidad de Compras y Contrataciones de los Juegos Olímpicos de la Juventud (UPEJOL) y que estaban destinadas al evento.

Los datos descargados y normalizados del portal Buenos Aires Data

Tras un largo esfuerzo de normalización, decidimos contrastar los montos totales con el presupuesto sancionado y ejecutado de UPEJOL. Descargamos la base presupuestaria de Buenos Aires Data y filtramos según la unidad ejecutora correspondiente hasta obtener las cifras desde 2014 hasta la actualidad. Ahí vimos que las cifras de las compras y contrataciones estaban muy por debajo de esos montos y que la información que tanto trabajo nos había llevado recopilar estaba incompleta.

Es por esto, que decidimos realizar una solicitud de acceso a la información pública en el marco de la ley porteña 104. Solicitamos todas las contrataciones destinadas a los Juegos Olímpicos de la Juventud Buenos Aires 2018, desagregadas por renglones de las contrataciones y divididas según tipo de proceso, pliego, número de expediente, descripción, objeto, razón social, CUIT del proveedor, y precio total.

La aprobación del Pedido de Acceso a la Información Pública

Dentro del plazo de la solicitud que comprende la ley, la titular de UPEJOL, Florencia Grigera nos solicitó una cita en la sede del organismo para confeccionar la estructura del pedido. A las dos semanas de ese encuentro, nos solicitan que por favor vayamos a retirar la información a la sede (pese a reiterados pedidos de que nos lo envíe vía mail). Finalmente en el lugar, nos entregaron 9 hojas papel de tamaño A3. La información no sólo estaba en formato cerrado sino que tampoco cumplía con lo establecido en el pedido de acceso. Ante las negativas de entregar la información correcta y en xls o csv, nos contactamos con María Gracia Andía, quien dirige el Organo Garante del Derecho de Acceso a la Información. Ella intervino y logramos tener acceso a PDFs.

Algunas hojas A3 entregadas por UPEJOL

Una vez que logramos convertir esos PDFs a Excel, vimos que la información que habíamos recolectado del BAC era totalmente diversa a la que nos habían entregado. Un mismo expediente tenía montos y descripciones distintas. Es decir, una misma compra que aparecía en ambos archivos costaba diferente según los documentos y había sido adjudicada a empresas distintas. De ahí que nos contactamos con la Subsecretaría de Gestión Estratégica y Calidad Institucional del Gobierno de la Ciudad. Ellos no tenían conocimiento de estas disparidades y su pusieron en contacto con UPEJOL para resolverlas.

De ahí que decidieron realizar una reunión en el Comité Olímpico Argentino con la gente de la Dirección General de Calidad Institucional, el equipo de finanzas de los Juegos Olímpicos de la Juventud y nosotros. Ahí pudimos identificarles las inconsistencias y los errores en la sistematización de la información y en consecuencia se comprometieron a averiguar y corregir las faltas.

La información que nos envío el Director General de Calidad Institucional en formato abierto

Al lapso de tres semanas después de ese encuentro, recibimos un mail del Director General de Calidad Institucional con la información actualizada en formato abierto. Pero el archivo sólo contenía las compras y contrataciones de UPEJOL. Aún nos quedaba por averiguar las contrataciones vinculadas a la infraestructura Villa y Parque Olímpico que dependen de otros órganos. Para eso, decidimos descargar la información del portal de BA Obras del Gobierno de la Ciudad que tiene geolocalizados todos los proyectos más importantes de la Ciudad y que incluye información sobre las empresas adjudicadas, descripción de la obra y montos.

Captura del portal BA OBRAS

Es así cómo logramos reconstruir de forma manual el costo total de los Juegos Olímpicos de la Juventud que supera los 8.000 millones de pesos y explicar de forma detallada a qué específicamente va a parar todo ese dinero. Hasta entonces el Gobierno se había negado de forma reiterada a informar esa cifra y no tenía la información sistematizada abierta para los ciudadanos.

Además, con la información publicada en el presupuesto comparamos lo que ese monto representa. Es decir, pudimos ver que el gasto que se requiere para la organización supera la inversión total que exige construir la obra más cara y grande de la ciudad, la del Paseo del Bajo, que costará $6000 millones. Además, $8000 millones son cuatro veces más que el presupuesto anual de un hospital como el Ricardo Gutierrez y casi diez veces más que el del Moyano.

Parte del documento oficial de la postulación que el Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires presentó ante el COI

Por último, también obtuvimos un documento que hasta entonces era desconocido sobre lo que ellos habían pautado como gasto total en su postulación inicial como candidato para ser anfitrión de los Juegos. Allí estimaron un gasto de tan sólo 231 millones de dólares a un cotización de $4,50 y una inflación anual de 5,7% de cara a 2018.

Portal de legado olímpico

Con respecto al impacto, el Gobierno de la Ciudad nos informó que a partir de nuestra solicitud lograron solucionar los errores existentes entre organismos y pudieron sistematizar y concentrar la información. Es por eso que decidieron crear un portal de legado de los Juegos Olímpicos de la Juventud con la información recolectada y así convertirse en la primera ciudad en abrir un portal de transparencia sobre un evento olímpico. Logramos negociar que la publicación del portal sea posterior a la de la investigación. Si bien en la página no se informan los montos totales y la información se encuentra diseminada en distintas bases, al menos abrieron la información para que los vecinos puedan acceder por sí mismos. 

La investigación fue presentada en formato digital, papel y el programa televisivo de Lo que el día se llevó de LN+ conducido por Francisco Olivera.

 

 

 

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A qué precio: cómo hicimos la investigación

En este post nos proponemos contar el paso a paso de A qué precio, un observatorio de compras públicas creado por ChequeadoACIJ y LA NACION Data que en esta primera etapa compila las compras de medicamentos de VIH, anticonceptivos y vacunas realizadas por las carteras de Salud de Nación y de Ciudad de Buenos Aires.

En este primer recorte, el observatorio se centralizó en las compras de 2016 y 2017.

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¿Cómo mide el INDEC la pobreza?

Hace unos días nos encontramos con esta explicación que formaría parte de una serie de aprendizajes que nos interesa adquirir y compartir con quienes intentan conocer los datos y fuentes en profundidad. Agradecemos a Daniel por permitirnos reutilizar su hilo de Twitter y recomendamos seguirlo @danyscht para aprender sobre este y otros temas con Data.

Daniel Schteingart   - Doctor en Sociología y columnista socioeconómico en Tarde Para Nada (FM 89.9) explicó en un hilo de Twitter cómo mide el INDEC la pobreza


1) El insumo básico es la EPH (Encuesta Permanente de Hogares). Se hace todos los trimestres, encuestando a unos 18.000 hogares en 31 ciudades de Argentina. La EPH tiene más de 100 preguntas sobre características del hogar, el mercado de trabajo, estudios, género, ingresos, etc

2) La pobreza puede medirse de múltiples maneras. Hoy el INDEC la mide bajo la modalidad “pobreza por ingresos”, esto es, se comparan los ingresos de un hogar vs una canasta básica. (Podría medirse también c otros criterios, como la calidad de los materiales de la vivienda, etc)

3) La canasta básica actual no es la única posible ni natural. Implica siempre decisiones (con cierta cuota de arbitrariedad) respecto a qué definimos como “básico”. En Arg, se toma como referencia ciertos patrones de consumo de lo q es nuestra “clase media baja”.

4) Una vez definida la canasta básica, tenemos que seguir su precio a lo largo del tiempo. Lo más habitual es leer titulares de este estilo, pero atenti:

5) Los casi $21.000 que cuesta una canasta básica se refiere a una familia TIPO, con matrimonio treintañero y dos niños. Esto es clave de tener en cuenta, ya que en la práctica hay casi múltiples combinaciones de edad, género y cantidad de miembros de un hogar.

6) ¿La canasta básica también es de $21.000 para una persona de 25 años que vive sola? ¿Es de $21.000 para un hogar con madre soltera con 4 hijos? ¿Es de $21.000 para una jubilada que vive sola? Claramente, no. ¿Entonces, cuál es el valor de referencia para estos hogares?

7) Lógicamente, cuando un hogar es más chico, menos bocas que alimentar, y el precio de la canasta es menor. Pregunta típica: “si en una familia de 4 miembros la canasta es de $21.000, en una de 2 miembros es de $10.500″? La respuesta es “a priori, no”. ¿Por qué “a priori, no”?

8) Porque no solo importa la cantidad de miembros del hogar, sino la edad de tales miembros y el género. La razón es que las necesidades energéticas son diferentes según la edad y el género. Obviamente, un adolescente necesita comer mucho más que un bebé.

9) El INDEC toma como referencia a los varones entre 30-60 años, considerados “adultos equivalentes”. Acá está la tabla. Un adolescente varón equivale a 1,04 adultos equivalentes. Un bebé recién nacido a 0,35 adultos equivalentes. Una mujer de 32 años a 0,77 adultos equivalentes.

10) Entonces, lo que tenemos que hacer es: a) Ver a cuántos adultos equivalentes equivale un hogar. Un hogar de 4 amigos que viven juntos y tienen 31 años equivale a 4 adultos equivalentes. Un hogar con madre de 25 e hijo de 4 a 0,76+0,55=1,31 adultos equivalentes.

10 b) Ver cuál es el valor de la canasta correspondiente a ese tamaño. Es por ello que el INDEC publica el valor de la canasta por adulto equivalente. Para pobreza, ese valor fue de $6.753,70 en agosto. Ergo, el 1er hogar requiere $27.015 para no ser pobre. El 2do, de $8.847.

11) Es justamente por tal razón que, dada esta metodología, una jubilada que vive sola y cobra la mínima no es pobre. La mínima está en $8.637. La canasta básica para una mujer de 70 años viviendo sola (que equivale a 0,67 adultos equivalentes) es de $4.524.

12) Que un salario esté por encima de la canasta tipo de $21.000 no necesariamente significa que ese laburante zafe de la pobreza y viceversa. La clave es ver cómo es la composición del hogar de ese laburante y si hay otros perceptores de ingresos. FIN

Una aclaración. El INDEC calcula dos canastas básicas. Una es solo de alimentos y sirve para medir indigencia. La otra (llamada “canasta básica total”) incorpora además todo lo no alimentario (ropa, transporte, servicios públicos, salud, etc). Esta última define quién es pobre.

Por lo tanto, todo indigente es pobre, pero no a la inversa.

 

 

 

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Los cuadernos de la corrupción

Las producciones periodísticas luego de meses de investigación y silencio

1 de agosto de 2018. Publicada a las 7:01 AM y reproducida al otro día en la versión papel. Por primera vez se contó la historia de la investigación

La historia detrás de la historia. Link a la nota


1 de agosto de 2018. Información sobre el monto que se habría recolectado en ese sólo recorrido

Estiman que el monto de las coimas podría ascender a más de US$200 millones. Link a la nota

1 de agosto de 2018: perfil del principal funcionario detenido en ese día de operativos

De taxista a millonario: quién es Roberto Baratta, el detenido ex mano derecha de Julio De Vido. Link a la nota

 

1 de agosto de 2018. Cobertura de la noticia en el día

Ola de detenciones en una megaoperacion por coimas en el kirchnerismo. Link a la nota

 

2 de agosto de 2018. Primera crónica informativa que cuenta la historia del día anterior

La mayor redada anticorrupción desata un terremoto político. Link a la nota

 

3 de agosto de 2018. Perfil del chofer que escribió aquellos movimientos de los funcionarios

El remisero que escribía obsesivamente cada acontecimiento. Link a la nota

4 de agosto de 2018. Entrevista al hombre que me entregó los cuadernos

Bacigalupo: “Estaría arrepentido su no hubiera hecho lo que hice”. Link a la nota


4 de agosto de 2018. Cómo se hizo la investigación

Cómo se hizo la investigación: paso a paso, entre el asombro, el cansancio y el oficio. Link a la nota 


 

5 de agosto de 2018. Entrevista al fiscal que intervino en la causa, Carlos Stornelli

Stornelli: “Una filtración nos podía costar la vida, nos podían matar”. Link a la nota

 

7 de agosto de 2018. Análisis de la secuencia de la causa

Una causa en la que hablar y confesar vale la libertad. Link a la nota

 

8 de agosto de 2018. Reporte de los primeros arrepentidos

Cómo fue la negociación secreta para lograr los primeros arrepentidos. Link a la nota

 

12 de agosto de 2018. Así se describió la maniobra

El relato más brutal de la historia sobre cómo funciona la corrupción en la Argentina. Link a la nota

 

 

13 de agosto de 2018. Cómo fueron los meses antes de la muerte de Néstor Kirchner

Seis meses frenéticos para recaudar coimas por US$53 millones. Link a la nota

 

15 de agosto de 2018. Relato de un exfuncionario sobre cómo funcionaba el sistema

Uberti confesó que entregó bolsos con dinero a Kirchner delante de Cristina. Link a la nota

 

19 de agosto de 2018.

El Club de la Obra Pública: el obsceno show de la corrupción. Link a la nota

 

31 de agosto de 2018.

A un mes de los cuadernos: las 10 preguntas para entender la megacausa. Link a la nota

 

11 de septiembre de 2018.

Se recaudaron US$56,3 millones para dos campañas del kirchnerismo: los colaboradores de De Vido tuvieron una activa participación en las elecciones de 2013 y 2015; Electoingeniería, IECSA y Albanesi, las empresas que más aparecen. Link a la nota

 

24 de septiembre de 2018

ESPECIAL: LA INVESTIGACIÓN QUE CAMBIÓ LA HISTORIA

Historias secretas, presos y confesores: horas frenéticas en los primeros días de la causa. Link a la nota

Cómo se ramificó la causa: área y vínculos que quedaron en la mira de la Justicia. Link a la nota

Cristina Kirchner: a la defensiva, acorralada por los testimonios de los arrepentidos. Link a la nota

 

26 de septiembre

Cuadernos de las coimas: uno por uno, quiénes son los detenidos por la causa. Link a la nota

 

Los recursos visuales digitales y print que acompañaron toda la cobertura

Link para leer el contenido de los cuadernos en formato digital 

Link para leer los cuadernos originales

Hacer click en cada visualización para acceder al tamaño completo

        

        


Diego Cabot

Soy abogado, me recibí en la Universidad de Buenos Aires (UBA). Cursé un posgrado en Opinión Pública en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso) y un posgrado en Desarrollo Directivo (PDD) en el IAE.

Tengo una maestría en Periodismo de la Universidad Torcuato De Tella (UTDT).

Soy coautor, junto a Francisco Olivera, de tres libros: Hablen con Julio (2007), El Buen Salvaje (2008) y Los platos rotos (2015).

Hace 14 años que trabajo en La Nación. Empecé como pasante, fui redactor y editor de Economía y Negocios y actualmente son Prosecretario de Redacción.

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Playlist and location of the phone interceptions used by prosecutor Nisman to charge the former argentine President

 

>>> Live Link <<<

The power of audio to support the accusation of a ruling President and Chancellor in Argentina.

Digital & User Experience: We helped audience & Federal Justice listen to different phone conversations taking place throughout days, weeks, months, or even years, via convenient playlists and related information.

Reusable: Whenever a suspect or subject is in news related to the case or court proceedings, we embed a dedicated playlist to remind our audience why this person is involved in the investigation.

 

I. AUDIO DIGITAL STORYTELLING

a) The journalism behind this project includes: 
-A terrorist attack in the argentine jewish association, AMIA, 1994
-Hidden negotiations between former argentine President, Cristina Kirchner and the Government of Iran, to guarantee the innocence of the iranian accused in exchange of restoring commercial relationships
-Alberto Nisman, a Federal Prosecutor investigating the AMIA attack was found dead 3 days after accusing the President Cristina Kirchner of covering up Iran and hours before sustaining his arguments in the National Congress. 
-A 2 year crowdsourcing effort to listen + 40.000 phone interceptions used by Nisman as main evidence of his investigation. The creation of a database from scratch with the 200 most important and relevant audios. The publication of those recordings in a interactive visualization.
-Recently, the judge Claudio Bonadio ordered that Cristina Kirchner should be held with preventive prison, but her post as a Senator provides her with congressional immunity. It will be up to the senators to vote in favour of stripping her privileges.
.
b) The uniqueness and originality of voice: the visualization includes 200 audios tapped from the direct suspects and related actors phone conversations. The audience will be able to follow the character’s stories told in first person by them. You don’t nead a transcription, you just need to follow the different plots by listening to their own storytelling and references.
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c) Overall production quality: design, interactivity and related information of each character, theme and location offers an oustanding user experience for our audience.

d) Innovative use of storytelling techniques: the app has Spotify style playlists to listen and navigate by person, by subjetc or location. When a new event occurs during the court investigations, the app allows to select a special playlist to embed in lanacion.com’s article. (E.G. One suspect visit courts to defend himself, there is an article referring to that event, and we embed the playlist related to that person)

e) creativity being brought to bear to tell stories that are truly of digital and mobile platforms: thee main power of the investigation project is digital. Online interactivity is the king of our project. You can choose your area of interest to explore and listen to the specific playlist. You can turn on speakers, or put on headphones or be running or driving while listening to a selected playlist that will play one audio after the other in a chronological order unless the user decides to skip files or fastfoward to a highlighted audiowave.

Publication Date: January 18 th, 2018 (Third anniversary of Prosecutor Nisman death)

II. THE WHOLE PROJECT. 

Team: + 100 considering staff and volunteers.

Introduction:

We transformed a valuable and extensive journalistic investigation into a interactive audio digital storytelling regarding a subject that created a huge public controversy and disputes in the argentine society. The project involved a database of 40,345 audio recordings from a tapped phone that the former prosecutor Alberto Nisman, investigating the AMIA terrorist attack, used as evidence to charge the former argentinian President, Cristina Kirchner, iranian agents and other government authorities. The Prosecutor “committed suicide” 2 days after accusing the ruling President, and a day before to presenting his acussation in National Congress.

The investigation involved a closed network of 120 volunteers that helped us with the hearing and classification of the 986 hours of audio. It took years of analysis to fulfill the objectives and create a visualization that can be navigated through three different tabs:

  1. Map: location where the phone call took place or a specific site that was mentioned

  2. Person: the people who spoke during the phone call or those who where mentioned.

  3. Topic: the subject of the phone call

The idea was to create a unique and original platform similar to Spotify’s user experience. Each tab has different files that work as independent playlists that can be heard continuously. The application allows the user to interact with the primary source of information while having the chance to choose from different filters and personalize the selection.

Each audio was uploaded entirely to avoid complains that they were edited to reach conclusions. We highlighted the most relevant parts of the conversations to facilitate the listening, and each person and topic playlist has an extended information link within the app.

To reuse the platform for future reporting regarding Nisman Case trial updates, any playlist of the app can be embedded as a single playlist in an article.

The Detailed Story:

Argentina, July 1994, a massive bomb explodes in front of the AMIA, a jewish center in Buenos Aires. The attack kills 85 people and injures 300.

After a long process of investigation, in 2006, a judge orders an international arrest warrant for the accused, most of them members of the iranian government. Immediately, INTERPOL issues red notices to assist the national police forces.
The Argentine government repeatedly demands that the accused be put on trial, but Iran refuses to comply.

Then, in January 2013, the Argentine demand for justice takes an unexpected turn during Cristina Kirchner’s presidency, when a Memorandum of Understanding is signed with Iran to jointly investigate the attack.

The prospect of working with Iran when those accused in the attack were members of the Iranian government creates huge public controversy and disputes in the Argentine Congress.

In January of 2015, Alberto Nisman, the special prosecutor investigating the terrorist attack, charges Cristina Kirchner and other Argentine authorities with orchestrating a criminal plan with Iran. Nisman claims that the argentine government intended to cancel the Interpol red notices and guarantee the innocence of the iranian accused, with the objective of restoring commercial relationships with Iran.

Three days after making public his accusation and hours before Nisman is due to testify in Congress, he is found dead in his apartment. Some claim he committed suicide, while others say it was clearly murder and march through the streets demanding justice. This march was called “the march of Silence”.

Nisman’s accusation  about the AMIA attack was dismissed multiple times by different judges during Cristina Kirchner’s presidency. Finally, in December of 2016, with new president Macri in power, the case reopens.

The main evidence that Nisman collected to support his accusation were 40,354 audio recordings from a tapped phone owned by Yussuff Khalil, an Iranian agent in Buenos Aires. 

The evidence leaked and several media outlets published the whole database or some individual recordings. But in La Nación Data, we decided to combine technology and collaborative work, to take on the classification and analysis of every single audio.To get possible full stories with a combination of audios that could help increase the verisimilitude of the Prosecutor’s hypothesis, put them in context, or even, find and tell new stories.

The News Application:

On january of 2017 we first published the platform with 200 audios and only two filters (persons and topics). But we couldn’t give up because we new that there were more stories and findings to discover.

On september of 2017 when Gerardo Pollicita, the new and actual prosecutor of the case, was officially required to investigate, he provided a legal document to judge Bonadio where he enlarged Nisman’s hypothesis and corroborated that that the locations mentioned during the phone-calls were real. To do this, he marked the telephone cells in a map, using the information of the Dirección de Asistencia Judicial en Delitos Complejos (DAJUDECO).

The cells marked by the prosecutor to corroborate the locations

In addition, this did not only emphasize Nisman’s hypothesis but also increased the value of the investigation and confirmed that the accused where actually trying to guarantee the innocence of the iranian accused in the terrorist attack in exchange for commercial opening.

So, for the 3 year anniversary of Nisman’s death, the 17th of january of 2018, we decided to add more audios in the app and classify all of them by location. This meant hearing most of the audios again and classify them by different geographic points on a map.

Each point on the map opens a playlist with audios related to that specific location. The map is concentrated in Buenos Aires but has a secondary option on the left to choose other countries that were mentioned in the audios.

The Collaborative Investigation:

The audios were leaked and several media outlets published the whole database or some individual recordings. But in La Nación Data, we decided to combine technology and collaborative work, to take on the classification and analysis of every single audio. 40.354 in total. To get possible full stories with a combination of audios that could help increase verisimilitude to the Prosecutor’s hypothesis, put them in context,  or even, find and tell new stories.

First, we tried using machine learning techniques and voice analytics without any success.

So we chose to rely on VozData platform, an open source web app that La Nación developed with the support of Open News and Civicus Alliance. (Open Source: Crowdata)

We uploaded the audios in two phases, and users started listening and organizing them based on established categories.

All in all, the entire project involved two years of classification and more than 120 closed network trusted volunteers from different universities, NGO’s, countries and backgrounds.

Most of the work was done remotely. But we also encouraged the users to participate in four civic marathons that were held at La Nación, which we called Audiothons, hoping to share knowledge about the case and to analyse thousands of new recordings.

Analysis:

Once the initial classifying phase was complete we had a shortlist of more than 2,000 audios, we had to listen again this shortlist and select those that were new findings or that gave context to Nisman´s selected ones. This was done by LN Data team. We started investigating the database using filters for specific words in text typed by collaborators inside categories, like tags and additional information. 

Only 10% of said tapes contains metadata identifying the origin telephone number (A) and the destination telephone number (B) of the phone calls, and also the data of the cell which detected them, if it was a mobile phone.

The big challenge of this phone call screening task is to identify the voices of the persons involved, when these persons, due to any relationship between them, do not identify themselves, or else, when they name each other by nicknames. We must then relate the phone number to a person, office, institution, etc. In our volunteer network , together with LN  Data team members, we had “specialists” in this or that person so we passed the audio we had doubts and that person identified him by hearing. So we found some of us are good “hearers” and can identify this voices, this is a new skill useful in future audio cases.

Considering this purpose, we organized a telephone guide which included all the numbers in order to complete them as we identified them.

The voices of some of the persons who appear more frequently in the media were easily recognized, but this was not so easy with the majority of the voices.

To make this task easier, on a spreadsheet, we filtered by destination phone number *2747, which is the Voice Mail of the cell phone company, and after listening the voice messages left on the voice mail, we identified the origin phone number and the date and time.  Some of the persons involved in the phone calls identified themselves with first and last name when they left a voice message.

Technology:

HTML; Javascript “Isotope” “Wavesurfer.js ” libraries; Google Spreadsheetes. Excel. Google Forms. XMind.

Impact:

The publications obtained wide reach on social media and among news outlets.

1) The investigation was requested by a Federal Judge Claudio Bonadio as evidence in the trial of ex-chancellor Héctor Timerman, who is accused of treason to Argentina in the AMIA case.

2) The investigation called the attention of Argentine Minister of Security Patricia Bullrich, who highlighted the proactive role of media to investigate against its absence of judicial commitment that abandoned many times and dismissed the investigation.

3) Recently, the judge Claudio Bonadio ordered that Cristina Kirchner should be held with preventive prison, but her role as a Senator provides her with congressional immunity. It will be up to the senators to vote in favour of stripping her privileges.

4) Several stories with new discoveries were found and published using the 40.000 audios database. You can read some of them on the links bellow:

-The prisoners and processed by Nisman’s audios

-Cristina endorsed an anti-US march financed by Iran

-The Iranian community financed Esteche

Open Data:

We published the database in Google Spreadsheets including audios, main text highlights, timestamps of most important selection within audio, description of Subjects and Biographies.

Go to Google Spreadsheet with audios structured data:

Conclusion:

What we’ve learned at La Nacion Data is to never believe a project is impossible, no matter how large. The proof was there, 40,000 audio files,  but everyone said this was impossible to process, so we said, why not?

If you really believe in the power or a community that is there and wants to help, just make it possible, facilitate the tools and give some basic rules, call them and they will help.

This is another case that we hope inspires media to use technology to serve a cause, and prove that real impact and change will come if we learn to collaborate .

Volunteer´s participation interacting closely with journalism and a very large dataset produced knowledge. In this industry in which we differentiate through knowledge (not raw data) we can only think of being sustainable if we learn to open, change our self centered mindsets, and ask for help.

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LA NACION DATA website is not just a website, it´s a strategy, a project and a team. The strategy has to do with the commitment of using data to tell stories and expand the use of data, preferably open data, to activate demand of public information, in a country that just passed a FOIA law.

The internal strategy is to work in teams with journalists, tv producers and infographers so we just facilitate the data and help in the investigation or analysis, but they are the ones who domain the topic and know how to tell the stories.  Seguir leyendo

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Museums of Buenos Aires

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In a context of growing visibility for the latin american art, we decided to create a web app that allows the users to navigate through the permanent collections of the most recognized museums of Buenos Aires. It includes contextual information about the author and the piece of art itself, and a map with the multiple locations of the museums.

It’s an innovative initiative that was launched on the week of the annual “Museum Night” that celebrates the city’s vibrant visual arts scene. It is a night where more than 200 museums open their doors, with free entry and special events for the public. So, we thought that concentrating the most relevant and powerful artworks of Buenos Aires on a single web page, would provide a perfect service for the public to enjoy a more organized and pleasant visit. Also, we offer a map that gives the user the opportunity to create a personalized and viable route to visit the paintings and sculptures they find most interesting.

Innovation

It is not just an art catalogue or a guide, it is a valuable and unique tool that can be fully adapted to the users art interests. All of the artwork included in the app has been chosen and curated by a journalist that specializes in the subject. While the photographs and the information of each of the art pieces and authors were provided by the museums itself. Even though we created the app in the context of the “Museum Night”, it is an enduring service for people to appreciate the artwork of Buenos Aires and to choose which Museum they would like to visit. It is the only art’s app available of Buenos Aires that reunites the permanent collection of more than ten museums. We manage to consolidate various museums in one place. The value of the product for tourist or people who want to visit the museums is huge. In addition, the innovation of this product is also the capability of monetization it has. The Ministry of Culture of Buenos Aires payed us just to insert their logo in the web app because they considered it was a way to promote the art life of our country.

The app had a great impact because various museums called us to include them in the platform, and the ones that were already participating promoted our work on their own social media accounts. All of the magazines of our newsroom group asked us to make a banner of the app for them to include on their pages. Even the Buenos Aires government congratulated and thanked us for the app and told us they would provide the url to the tourists.

Creation

The making process was long and difficult because we had to convince each of the museums to provide us with information and photographs of their permanent collection for free. They would have to share space in the app with other museums for art promotion purposes only. We manage to send them multiple Google Form’s for them to complete. They had to fill one form for each of the art pieces. Also, all of the museums signed an electronic legal document to give us all image copyrights for us to publish and use the photographs with no problem. In total we had 90 responses we had to work with from 10 different museums: MALBA, Colección de Arte Amalia Lacroze Fortabat, Museo de Arte Español Enrique Larreta, Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, Museo Isaac Fernández Blanco, Museo Mitre, Museo Nacional de Arte Decorativo, Museo Nacional de Bellas Artes, Museo Sívori.

We worked with the NPR’S Book Concierge open source code and adapt it to La Nacion’s color design and to our project best interests and objectives. Most of the code was written in Python and we used a Google Spreadsheet that worked as a data base. We also added plenty of other utilities that we thought were essential for this type of app. Furthermore, we included a search engine and used MapBox to locate all the museums to create a route for the visitors.

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One-third of the Congress members don’t have a College Degree

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104 members of the Congress don’t have a college degree. That’s about 31% of all the 329 representatives of the legislative power. There are 17 undergraduate senators and 87 deputies. In other words, at least 2 members of each political orientations found in the Congress have no superior studies after secondary school. Cambiemos, the coalition in power has the highest number of graduates from university, 76% of their congressmen own a degree. On the other end, the left-handed parties and the Sergio Massa alliance, constituited by some of the strongest adversary parties of Mauricio Macri, have the lowest percentage of graduates.

Even though the Constitution does not establish a college degree as a legal requirement to become elected, we decided to state a controversial debate topic regarding the higher education and training of the elected politicians.

Moreover, we also found that 70% of the 130 congresswomen have completed a higher education program which means that they are more qualified than men. In the Senate, these figures are accentuated because the amount of women with a degree is 20 percentage points higher than men. This information had a great impact in Argentina because just two months before The Gender Parity Law was approved and any ballot list for elected office in 2019 must contain equal percentages of male and female candidates. In addition, we investigated the careers chosen by the ones who have a degree and saw that of them are lawyers and 80% studied in public universities.

Our project is different because of the process of translating the gathered and close information of the 329 legislators into a good, open and useful web app service that adds value to the role of civil society in holding government accountable. The platform created allows the user to click on any of the quadrants that symbolize each of the seats of the Senate and the Chamber of Deputies. Each click unfoldes the picture, name, college degree, party, province and social media profile of a Congress member. If you want to have a quick overview of the amounts and percentage of members with a college degree it is possible to filter by chamber, party and public or private institution

Impact

The investigation was replicated in multiple news outlets and TV programs. Also, some of the few congressmen that didn’t answer our phonecalls reached out and asked us to include them in the app. It was the most read article of the day in La Nación. It had 72.732 page views and an average time on page of 6 minutes.

Technology

The web app was developed wih JavaScript and D3JS to generate a graphic with quadrants that represent the amount of seats of the bicameral Congress. Complementary libaries were also used such as Underscore.js and Select2.js. In addition, for the uploading and synchronization of the information we used Google Spreadsheet as a data base. This gave us the chance to do the journalistic production and the programming simultaneously. The tools we used were Node.js with Gulp which allowed us to build automated tasks for the deployment of the app.

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